Sabtu, Juli 08, 2006

adik dah nak kawin,awak bila lagi???

Ini saat pertama saya benar-benar menyesal terlahir sebagai anak sulung dari dua orang bersaudara,perempuan pula,dengan adik laki-laki yang termasuk kategori good looking.
Malam kamis kemarin,setelah pulang dari warnet,saya menerima sms dari adik saya.
"kak,bapak gf aku tanye,bile aku nak melamar anak die?,aku nak jawab ape?"
"hei,u r 23, kenape cepat-cepat sangat,gf kau hamil ke?"
"taklah,die cume nak kepastian,tahun ni umur die dah 26"
"kau pilih orang yang umurnye same dengan aku?,kakak kau?"
Dia tak balas sms saya
"Kau pikir masak-masak. Kalau kau dah mantap,terserahlah,jangan tanye aku,tanye bapak.asal kau tau aje,aku belum nak kawin"
Dia tak bisa membalas sms saya. i swicth off my handphone
Peningnya kepala saya.
Dia baru berumur 23,dan belum lama dapat pekerjaan. Sebenarnya saya sempat berdoa semoga adik saya tak cepat-cepat dapat pekerjaan karena saya tahu,begitu dia dapat pekerjaan yang layak,his gf bakal minta dilamar. Hai...nasiblah punya adik tampan.
Sejak dulu saya selalu sadar,adik bakal menikah lebih dahulu dari saya.Tapi,rasanya dalem ketika hal itu sungguh-sungguh terjadi.
Semalaman saya nggak bisa tidur,saya perlu cerita sama seseorang,dan seseorang tempat saya berkeluh kesah sedang cuti sampai hari senin nanti.
Untunglah,eka,teman akrab saya waktu kuliah,datang. Yessss...pertolongan selalu datang tiba-tiba.
Tak dapat saya bayangkan bagaimana stresnya saya jika eka nggak ada. Saya tahu,saya nggak berhak melarang adik menikah duluan. Jodoh dia dah sampai. Saya?....Jangan tanya....
Dengan datangnya berita itu,keputusan saya untuk pulang kampung dan menetap disana,perlu dikaji ulang. Sebelum ini saja banyak yang tanya kapan mau menikah,sekarang apa lagi.Mereka pasti bilang...."adik dah nak kawin,awak bile lagi?"
Matilah.......

1 komentar:

Anonim mengatakan...

hye shany,
jgn mengeluh dong! jodoh pertemuan itu di tangan Yang Maha Berkuasa...serahkan saja pada-Nya..kita ini cuma insan yg lemah dan kerdil..setiap yg terjadi dlm hidup ini penuh dgn hikmah-Nya..bersabarlah sayang! hanya kesabaran yg bisa meleburkan segala keluh-kesahmu itu!

...jgn pernah merasa gelap
di antara sinar-sinar yg terang
jangan pernah merasa sepi
bila engkau di tengah keramaian..
biarlah hitam menjadi putih
tetaplah kau jadi milikku
jangan merasa dirimu masih sendiri
tetaplah engkau di sisiku...RADJA